Výživa

Bílkoviny a hubnutí

Bílkoviny a hubnutí: kolik jíst bílkovin pro rychlejší hubnutí?

V tomto článku se dozvíte:

1) Proč jsou bílkoviny prospěšné při hubnutí?
2) Kolik bílkovin je optimální pro hubnutí?
3) Které bílkoviny jsou nejlepší?

1) Proč jsou bílkoviny prospěšné při hubnutí?

Bílkoviny zpomalují trávení, takže prodlužují pocit sytosti. Tím i stabilizují krevní cukr – což opět vede k menšímu hladu.

Pokud se při hubnutí konzumuje nedostatek bílkovin, organismus rozkládá vlastní svalstvo, aby bílkoviny získal. Tím se zpomalí metabolismus, čili rychlost spalování kalorií.

Může tak vzniknout paradox “málo jíte a přesto máte problémy hubnout”. Z toho vznikají stížnosti typu “nejím skoro nic a přesto jsem tlustá.”

Naopak při dostatečném příjmu bílkovin se svalstvo zachovává a metabolismus se díky bílkovinám zrychluje.

2) Kolik bílkovin je optimální pro hubnutí?

Optimální množství bílkovin se samozřejmě odvíjí od Vaší současné hmotnosti. Při normální stravě stačí kolem 0,9g bílkovin na kg Vaší váhy (pokud nesportujete).

Při hubnutí můžete zvýšit denní příjem až na 1,3g bílkovin na 1 kg váhy. Pokud sportujete a hubnete, zvyšte příjem klidně na 1,7g na kg váhy.

U těchto doporučení dále platí odchylka 10 % podle pohlaví:

ženy o 10 % bílkovin méně,
muži o 10 % bílkovin více.

3) Které bílkoviny jsou nejlepší?

Nejvhodnější pro lidský organismus je kombinovat rostlinné a živočišné bílkoviny v poměru přibližně 1:1.

U živočišných bílkovin si dávejte pozor na zbytečně vysoký podíl tuku v některých uzeninách. Nízkotučná šunka, libové maso nebo tuňák jsou vhodné příklady potravin s živočišnými bílkovinami.

Příjem bílkovin si také můžete navýšit pomocí proteinových koktejlů nebo chutných tyčinek. Nejčastěji najdete takzvaný WHEY PROTEIN, což jsou bílkoviny ze syrovátky. Výhodou podobných doplňků stravy je, že obsahují téměř čisté bílkoviny, téměř žádné cukry ani tuky navíc.

Bílkoviny bývají často základem diet, existuje dokonce i bílkovinová dieta.

Proč mnoho lidí nezhubne, i když dodržují přísnou životosprávu a přijímají málo kalorií?

Protože nadváha často nesouvisí pouze s příjmem a výdejem kalorií – u většiny osob s nadváhou hrají roli i zdravotní příčiny nadváhy – a často o tom dotyční ani neví.

Bez odstranění těchto příčin se pak hubne jen velmi obtížně. Naopak když se odstraní, jde hubnutí mnohem snadněji.

Similar Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *